måndag 4 september 2017

Mjölkfria våfflor

Våfflor är något jag glömmer bort att det finns. Det blir bara av att jag äter det en gång om året, och det är på våffeldagen. Och varje år tänker jag samma sak om detta; SKANDAL! Jag borde verkligen äta det oftare för att det är så gott. (Alla strävar vi efter olika saker här i livet.) Men våfflor är ju så enkelt! Dessutom har man ofta alla ingredienserna hemma.

Sist vi åt våfflor envisades Lily med att mata sin kusin Rahi med sina egna våfflor. Hon är en feeder av rang, precis som sin mor.

Om man vill göra mjölkfria våfflor är det egentligen bara att byta ut mjölken och den eventuella grädden i receptet mot havremjölk. Jag använde Oatlys kaffemjölk Ikaffe, eftersom den är lite fetare än vanlig havremjölk och brukar fungera extra bra i varm matlagning.

Mjölkfria våfflor, ca 10 st
150 g smält mjölkfritt margarin
3 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
5,25 dl mjöl
0,75 dl socker
3 dl mineralvatten
4 dl havremjölk
----------
Sojagrädde, sylt och frukt till servering

Vispa samman alla ingredienser utom det smälta, mjölkfria margarinet, det rörs i sist. Sedan är det bara att grädda våfflor! Bränn dig inte, bara. Servera våfflorna med vispad sojagrädde och sylt, och kanske lite fruktsallad om du vill känna dig lite fräsch och öka ditt fiberintag. Eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar