söndag 16 juli 2017

Raw food-godis med frön och chokladtäcke

Kommer ni ihåg raw food-godiset salty caramel som jag la ut på bloggen i våras? Ni var jättemånga som lagade det och tyckte om det, och för er som precis som jag har förätit er på det (vilket händer till slut om man lagar det tillräckligt många gånger) kommer här ett sprillans nytt raw food-godis, som är minst lika gott som det andra, om inte godare. Det är baserat på frön istället för nötter, och har ett chokladtäcke ovanpå som är alldeles ljuvligt. Jag smakade det första gången på öppna förskolan när Anneli som jobbar där hade lagat det till fredagsfika. Sen var jag fast. Hon följde ett recept från Nillas Kitchen, och här kommer min version av det:

Raw food-godis med frön och chokladtäcke, ca 20 bitar
Frölager:
1 dl riven kokos
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl pumpakärnor
20 dadlar utan kärnor
0,5 tsk vaniljpulver
1 nypa salt

Chokladtäcke:
0,75 dl kokosolja
2 msk kakao
2-3 msk lönnsirap
----------
flingsalt till garnering

Ska man vara petig är inte lönnsirap helt raw, men det är ändå en bra sötning i raw food-godis. Man kan även använda raw kakao om man vill att det ska vara helt raw. Själv är jag inte så noga, jag är egentligen bara glad och godissugen.
Så. Första lagret då: lägg alla ingredienserna till frölagret i en mixer och kör loss. Mixa länge, det ska bli en lite halvseg massa som håller ihop. När det är gjort, klä en hederlig brödform med plastfolie, och tryck ut frömassan där i. Jämna ut den ordentligt.

Till chokladtäcket - kokosoljan ska vara flytande, det krävs ofta bara några sekunder i mikron för att den ska bli det. På sommaren är kokosoljan jag brukar köpa flytande ändå pga värmen. Rör samman kokosoljan med kakao och smaka av med lönnsirap. Bre detta över frömassan. Ställ in i frysen i ca 15 minuter, ta sedan ut den, vänta ett par minuter, och skär den sedan i fyrkanter. Strö över lite flingsalt. Förvara i kylen, eller frysen om inte allt ska gå åt inom de närmsta dagarna. Jag har alltid mina bitar på lut i frysen, de tinar i rumstemperatur på bara ett par minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar